Werkwens

  • OVER ONS Nieuws 1
  • OVER ONS Nieuws 2

Hoe kan je LinkedIn optimaal inzetten? 10 tips

LinkedIn is vandaag de dag het nummer 1 social media platform voor professionals. Toch maakt nog niet iedere professional optimaal gebruik van LinkedIn. In dit artikel 10 tips hoe je LinkedIn optimaal kunt inzetten.

1. Zorg dat je profiel zo volledig mogelijk is ingevuld

Op die manier ben je het best vindbaar voor zoekmachines en potentiële opdrachtgevers. Zorg dat je contactgegevens ingevuld zijn. Als het bedrijf waar je werkt een LinkedIn pagina heeft, jij dezelfde naam hanteert zodat er een link ontstaat, en mensen je dus ook vanuit de bedrijfspagina kunnen vinden. Zorg voor een duidelijke profielfoto, van alleen je hoofd. Let op; plaats geen vakantiekiekje met zonnebril op je gezicht.

Zet die woorden in je profiel waar je op gevonden wilt worden. Om te beginnen in je professionele titel. Maar ook in andere velden als “summary” en “experience” kun je die keywords gebruiken. Denk na over waar mensen die in jou geïnteresseerd kunnen zijn op zoeken. Zoeken ze op ‘project manager’, projectmanager’ of  ‘projectleider’?

2. Update je profiel regelmatig

Je ziet opeens iemand van je connecties na een lange tijd actief worden, en updates plaatsen. Sommigen zetten het zelfs continue letterlijk in hun updates: ‘beschikbaar’, of  op zoek naar een nieuwe uitdaging’ etc. Het is beter om regelmatig je profiel en connecties te updaten. Plaats een link naar je profiel in je e-mailhandtekening en/of op je website.

3. Word lid van relevante groepen

Er zijn werkelijk waar wel duizenden groepen op LinkedIn. Maar welke zijn nou echt relevant voor jou en je bedrijf? Maak keuzes die aansluiten bij jouw beroepsgroep, branche of interesse.

4. Deel waardevolle content

Als je een goed blog of artikel tegenkomt, hoe vaak deel je deze in een groep of in de LinkedIn feed? Deel de waardevolle content die je tegenkomt met je branchegenoten of klanten, op deze manier lok je discussie uit en ben je een interessant persoon binnen je branche op LinkedIn (expert status). Geef ook reacties op de updates van je connecties. Klik op ‘vind ik leuk’, antwoord en deel.

5. Link proactiefnetwerken linkedin tips

Wacht niet tot je iets nodig hebt van een ander. Voeg continue mensen toe waarmee je ook echt gewerkt hebt, of kent. Zorg voor referenties en geef ook referenties, bouw dus echt aan een actief professioneel netwerk. Nodig de ander niet uit met een standaardberichtje, maak maak er een persoonlijk berichtje van. De ontvanger zal dit veel positiever ervaren.

6. Toon je expertise in ‘LinkedIn Answers’

Via ‘LinkedIn Answers’ heb je nog een mogelijkheid om op een nuttige manier je expertise en waarde te laten zien. Mensen stellen vragen en jij kunt als je iets van het onderwerp weet, er een antwoord op geven en jezelf zo in de kijker spelen. Je kunt eventueel gaan linken naar content die je antwoord ondersteunt. Het voordeel van deze sectie, is dat dit onderdeel steeds weer bezocht wordt door mensen met dezelfde vragen. Op deze manier kan je antwoord zelfs een jaar laten nog een lead opleveren.

7. Customize de titels van je websites en plaats meerdere links

Bij "Websites" hebben mensen vaak het standaard ‘My Company’ staan. Als je daar echter voor ‘Overig’ kiest kan je zelf de titel weergeven die er komt te staan er waar je op kunt klikken. Dat maakt het persoonlijker, duidelijker en aantrekkelijker om erop te klikken. Plaats meerdere links naar websites op je profiel. Ook als je maar 1 website hebt, kun je linken naar een specifieke pagina van je website. Bijvoorbeeld je aanbod, portfolio, overzicht van opdrachten of je blog.

8. Geef recommendations

Het is een kleine moeite en een ander kan er veel aan hebben. Let wel op: gelijk een aanbeveling terug geven komt niet sterk over. Het is dan heel duidelijk dat mensen aanbevelingen hebben uitgewisseld, waardoor ze minder oprecht over komen.

9. Presenteer je nader

Via “Applications” heb je op je LinkedIn-profiel de mogelijkheid om uitgebreide / visuele informatie te delen met bezoekers van je profiel. Zo kun je je (WordPress)blog zichtbaar maken, en kan je Slide Share presentaties en publicaties delen.

10. Bereid je voor op je (sollicitatie)gesprek via LinkedIn

Bekijk de profielen van mensen die werken bij het bedrijf waar je een (sollicitatie)gesprek hebt. Zeker van degene met wie je het gesprek hebt. Profielen vertellen je meer dan welke bedrijfswebsite dan ook. Kijk op profielen van werknemers die eenzelfde functie bekleden waarvoor jij op gesprek gaat; welk carrière pad hebben zij doorlopen?

Kijk ook op het bedrijfsprofiel wie er werkt of zoek in ‘geavanceerd zoeken’. “Neem een kijkje op de bedrijfspagina en kijk wie nog meer recent aangesteld is, waar deze personen vandaan komen en welke functie ze nu vervullen.

 

Powered by Web Agency
 

Contact

WERK®
Eisenhowerlaan 128
2517 KM  Den Haag

Tel. 070 - 887 65 48
E-mailinfo@werkwens.nl